Skip to main content

De aankoop van een woning is één van de moeilijkste en tevens financieel meest ingrijpende beslissingen die we in ons leven dienen te nemen.
Over het al dan niet aankopen van een broek of een paar schoenen durven we soms wekenlang te twijfelen. Voor de aankoop van een woning hebben we soms maar enkele dagen/uren de tijd om een beslissing te nemen.

Zaken zoals de locatie, de perceelgrootte, de oriëntatie … liggen grotendeels vast. De staat waarin een woning zich bevindt kan echter sterk verschillen. Hoe staat het met de elektriciteit, de ramen, het sanitair, het dak, de muren, de kelder, …

Om al deze zaken in kaart te brengen wordt vaak een beroep gedaan op een ‘specialist’. Die specialist is meestal een architect of een renovatiedeskundige, maar kan evengoed een handige nonkel of kennis zijn. Zij scannen de woning op mogelijke gebreken en bekijken wat de mogelijkheden zijn om de woning om te vormen naar de smaak van de potentiële nieuwe eigenaars.

Jammergenoeg zien we als specialist in vochtbestrijding nog al te vaak dat mensen die net een woning hebben gekocht pas in een later stadium de gebreken van hun droomwoning ontdekken. Wanneer je dan reeds diep in de buidel diende te tasten om eigenaar te worden van jouw droomhuisje, vormen dergelijke bijkomende kosten dan ook een serieuze slag in het gezicht.

Nieuwe woning kopen? Wees aandachtig voor ‘verborgen’ gebreken 1

Enige tijd terug kreeg ik telefoon van een klant met de vraag om eens langs te komen voor een vochtprobleem in de kelder alsook in de muren van de leefruimte. Hij kreeg onze gegevens via een familielid en had graag een correcte en eerlijke diagnose gehad. Tijdens mijn bezoek kreeg ik van de jonge eigenaars te horen dat ze deze woning nog maar enkele maanden geleden hadden aangekocht.

De vastgoedmakelaar had hen nochtans verzekerd dat de woning piekfijn was afgewerkt met de beste materialen en met oog voor detail. Dit jong koppel was zo verblind door de strakke, witte ruimtes en de mooie tuin dat ze geen oog hadden voor de aanwezige gebreken. De vochtige plekken op de muren waren volgens de makelaar het resultaat van een uitdroogproces doordat ze recent geverfd waren. Ook de kelder had nooit enig vochtprobleem gekend en was steeds droog geweest. Toch stond deze nu, slechts enkele maanden later, volledig onder water. Enige analyse van deze kelderruimte bracht al snel aan het licht dat dit probleem geen recent probleem was, maar eerder het resultaat van jaren. De resten van een oppervlaktebehandeling waren duidelijk zichtbaar.

De aanwezige zouten en de door corrosie aangetaste steunen wezen eveneens op een niet zo recent probleem. Een grondige analyse van zowel de muren op het gelijkvloers als de kelderruimte bracht de werkelijke toestand in kaart. Deze was niet zo rooskleurig. Naast het aanwezige vochtprobleem in de kelder hadden ook tal van muren in de leefruimte, keuken en inkomhal last van opstijgend vocht. Deze jonge mensen zaten dan ook met de handen in het haar. Ze hadden nochtans een meer dan marktconforme prijs betaald voor deze woning en de makelaar had hen plechtig beloofd dat deze woning in uitmuntende staat vertoefde.

Teneinde verdere schade te vermijden dienden deze problemen aangepakt te worden. Samen met de eigenaars gingen we dan ook op zoek naar een oplossing op maat. We kwamen tot de consensus dat de verschillende werken zouden opgesplitst worden in de mate van dringendheid. De meest dringende werken werden reeds uitgevoerd. Begin 2022 staan de volgende werken ingepland. Deze werken gaan we opnieuw vakkundig uitvoeren zodat het kleine wondertje dat verwacht wordt begin april kan opgroeien in een gezonde en vochtvrije woning.

Auteur: ADG de vochtspecialist

E-mail ons

Vocht in uw woning?

Contacteer de vochtspecialist

Website door: Buro 86

ADG de vochtspecialist

A: Kasteelstraat 49
9820 Merelbeke

BTW: BE 0846.513.654

Lees hier ons privacybeleid

30 jaar garantie

ADG de vochtspecialist geeft tot 30 jaar garantie op uitgevoerde projecten. Op deze manier zetten we niet alleen onze kwalitatieve aanpak kracht bij maar kunnen onze klanten ook op beide oren slapen.

Contacteer ons